dijous, 27 d’octubre del 2022

HERPTRIP MARROC. Primera Part

El Marroc és un país situat a l’extrem nord-occidental d’Àfrica. Gràcies a la seva situació fronterera entre el món mediterrani i el sahelià, a més de la gran influència del desert del Sàhara, aquest país posseeix una gran varietat d’hàbitats que es tradueix en una fascinant biodiversitat, des d’espècies de biogeografia centreeuropea fins a espècies tropicals. Entre elles podem trobar més de 10 espècies d’amfibis i més de 100 espècies de rèptils.

Dia 04/03/2022

És la primera expedició d’un any força mogut a causa de la pandèmia per Covid-19. Estem una mica nerviosos, però ens ho agafem amb moltes ganes.

Vol en solitari de Barcelona fins a Marràqueix i després de passar gran quantitat de controls sanitaris, agafar les maletes i recollir el cotxe de lloguer ens trobem amb la nova incorporació: l’Héctor Curiel @_hcsphoto.

Vol al Marroc

Carreguem el cotxe de trastos i anem a comprar quatre coses per passar els següents dies cap al sud.

Se’ns fa fosc i quan estem a punt d’arribar a la primera destinació ja surt el primer herpet del viatge. Un gripau marroquí (Sclerophrys mauritanica) que travessa la carretera.

Sclerophrys mauritanica

Un cop estacionem el cotxe, ens dirigim cap a un torrent al costat d’una zona d’oliveres i observem més gripaus marroquins (Sclerophrys mauritanica).

Dins el torrent també hi ha gran quantitat de granotes verdes nord-africanes (Pelophylax saharicus). Ens fixem en unes zones inundades al costat del torrent i trobem un parell d’exemplars de granota pintada marroquí (Discoglossus scovazzi) i a les pedres del voltant un dragó comú (Tarentola mauritanica). Després que uns locals ens demanessin explicacions de què fèiem allà, tornem al cotxe per buscar una zona on acampar. Se’ns fa tard, no trobem cap lloc i acabem a un petit hotel.

Discoglossus scovazzi

Pelophylax saharicus

Petit hotel

Dia 05/03/2022

Ens despertem i anem a fer el cafè per planificar el dia amb una mica de wifi. La meteorologia no acompanya, ja que fa una mica de vent i un temps plujós.

Agafem el cotxe i comencem a conduir. Tenim unes quantes hores al davant. Quan ja en portem unes quantes decidim fer una paradeta. Allà aixequem algunes pedres i surten els primers geckos (Saurodactylus brosseti). Ens sorprèn la quantitat que hi ha.

Saurodactylus brosseti

Després de fer un bon tros de pista i passar per alguns pobles mig en ruïnes arribem a un altre torrent. Agafem tots els “gadgets” i ens posem a buscar. No tarda a sortir el que buscàvem. El gecko diürn marroquí (Quedenfeldtia moerens) en les zones pedregoses a prop del torrent. L’agama marroquí (Agama bibronii) i múltiples exemplars de tortuga de rierol (Mauremys leprosa) també van ser vistos en aquest mateix lloc. La gent d’allà ens van convidar a prendre un te que vam agrair molt, però que no vam poder estant-s’hi gaire estona, ja que passaven les hores volant. Els tajins que s’estaven cuinant sí que me’ls hauria menjat sense cap mena de dubte.

Quedenfeldtia moerens

Hàbitat amb palmera

Hàbitat

Mauremys leprosa saharica

Tajins al foc

Després d’una mica de pa i embotit agafem el cotxe i continuem fent camí. Revisem alguns efectes trampa que trobem pel camí però sense bitxos dins. Mentre conduïm veiem un hàbitat ideal per sargantanes del gènere Acanthodactylus i decidim fer una parada tècnica. Veiem tracks per totes les plantes, però cap animal actiu, ja que el sol ja no pica amb força. Prosseguim i fem parada en el següent hàbitat, una zona agrícola amb molta roca.

Hèctor en busca de rèptils

Comencem a aixecar pedres i no tarda a sortir gecks de l’espècie Saurodactylus brosseti per tot arreu. També Tarentola mauritanica i, sota un tronc de palmera, veiem un juvenil d’Agama bibronii descansant. Quan ja s’estava fent fosc i tornàvem al cotxe, apareix un dels taxons que més ganes de veure tenia. L’escinc Eumeces algeriensis. Després de fer-li unes quantes fotos, tornem al cotxe i continuem conduint ja de nit.

Agama bibronii

Eumeces algeriensis

A causa del fort vent i baixa temperatura no tenim massa esperances de trobar bitxos actius, però en mig d’una recta trobem un gecko de casc (Tarentola chazaliae) que apartem de la carretera i aprofitem per fer-li unes fotos.

Tarentola chazaliae

Seguidament, arribem a una platja per buscar camaleons entre la vegetació, però a causa del fort vent no insistim gaire. A més, aquest fort vent fa que no plantem la tenda allà i anem a buscar un lloc una mica més protegit. Després d’una bona estona trobem una entrada d’un camí entre Euphorbia sp on plantar les tendes.

A mitjanit s’aixeca el vent un altre cop i passem una nit no massa bona. I, per si no fos prou, van venir un seguit de gats atrets per l’esquer de la càmera de fototrampeig que van acabar de fer la nit més memorable.

Dia 06/03/2022

Ens despertem en un entorn espectacular, d’aquells que esperes veure quan t’imagines el viatge. Per altra banda, plou i fa un temps poc esperançador. Tirem les tendes xopes dins el cotxe sense recollir-les i agafem direcció sud. Hi ha un parell d’aljubs, però decidim seguir, ja que tenen l’entrada molt petita com per poder mirar bé. En el poble fem el cafè amb wifi i prèvia planificació del dia.

Campament

Un cop comentada la jugada decidim avançar i investiguem alguna de les zones mítiques d’efectes trampa. El dia millora i comença a sortir el sol. En un dels primers efectes trampa trobem un parell de gripaus de Brongersma (Barbarophryne brongersmai) dissecats. En el següent efecte ja en vam trobar un de viu. El rescatem i l’alliberem a l’ombra després d’unes fotos. Seguim, trobem un efecte amb molta bona pinta i, en mirar a dins veiem una gran densitat de Tarentola mauritanica. Tornem cap al cotxe a buscar l’escala per baixar, però no hi ha res més. Quan ja tornàvem, ens adonem que hi ha un juvenil de tortuga mora (Testudo graeca) amb un camuflatge excel·lent entre les roques.

Barbarophryne brongersmai

Testudo graeca

Testudo graeca i herpetòleg

Alguns no han sobreviscut

Héctor Curiel @_hcsphoto

Ens trobem que la majoria d’efectes trampa estan buits d’animals. La poca activitat dels animals no juga a favor nostre. Els dies també són curts i les hores de calor es redueixen a poques al migdia. Encara avançem tot i no trobar massa cosa. En un efecte ple d’escarabats del gènere Blaps sp. i escorpins també i trobem dos juvenils d’Eumeces algeriensis i una sargantana de l’espècie Mesalina simoni.

Mesalina simoni

Eumeces algeriensis

En un dels pobles parem al mercat i comprem un pollastre i una mica de gepa de camell. Ens dirigim a un restaurant i demanem si ens ho poden cuinar a la brasa. Ens asseiem, prenem una soda mentre ens ho preparen i després xalem d’un bon menjar.

Pollastre i camell per dinar

Malauradament, en altres efectes trobem animals que no han tingut tanta sort i hem arribat tard per ells.

Es comença a fer fosc i continuem revisant efectes. Mentre un revisa els efectes l’altre aixeca les pedres del voltant. Sota d’una pedra utilitzada per tapar el forat d’un efecte trampa trobem una reineta (Hyla meridionalis). Finalment, es fa de nit i decidim carrilejar una mica, ja que estem en zona d’escurçó bufador (Bitis arietans).

Hyla meridionalis

Tot carrilejant trobem vàries espècies d’amfibi, com el gripau marroquí (Sclerophrys mauritanica), el gripau verd marroquí (Bufotes boulengeri) i Barbarophryne bongersmai. Decidim carrilejar per una pista més litoral, però tampoc ens dona gaires resultats amb una única Tarentola chazaliae. Vistos els resultats, decidim anar cap a l’hotel per poder-nos dutxar i descansar.

Bufotes boulengeri

Dia 7/03/2022

Ens despertem i esmorzem a l’hotel. S’ha de dir que els esmorzars marroquins són de les coses més es disfruten durant el viatge. Posem una "bola de drac" en una de les finestres de l’hotel i ens posem mans a l’obra. Tirem per una de les carreteres costaneres a la recerca d’efectes trampa i, en un dels primers que revisem trobem una serp de ferradura (Hemorrhois hippocrepis) atrapada. Per treure-la és inevitable acabar amb les cames plenes de fang. La rescatem amb èxit i li fem unes fotos mentre em rento les cames.

Bola de Drac

Cames plenes de fang

Hemorrhois hippocrepis

Mentre ens dirigim cap a un gran efecte, podem observar un saure del gènere Chalcides que s’amaga entre unes roques i no podem determinar-ne l’espècie exacta. També podem veure una Mesalina simoni corrent entre les pedres i un Agama bibronii prenent el sol sobre unes roques.

Arribem en un riu i no tardem a trobar tortugues de rierol (Mauremys leprosa). Malauradament, les que tenim a mà no tenen els ulls blaus. També vam veure algunes granotes verdes i, per descomptat, Saurodactylus harrisii.

Mauremys leprosa

En continuar, observem una altra serp de ferradura (Hemorrhois hipocrepis) de gran mida dins un aljub sec. Baixem i no la podem rescatar, ja que s’amaga dins les esquerdes del fang sec que hi ha dintre, però li construïm una rampa de sortida.

Seguim la carretera i fem algun rescat més, especialment un gripau marroquí (Sclerophrys mauritanica). Més endavant, parem el cotxe a la cuneta i, mentre revisem un efecte trampa l’Hèctor aconsegueix capturar una ser de l’espècie Psammophis schockari de gran mida activa entre unes roques. En l’efecte trobem un juvenil d’Eumeces algeriensis.

Psammophis schockari

Comença a fer-se fosc i ens queda un aljub per acabar. Vaig a revisar-lo i només obrir la tapa ja sento una serp bufant. En mirar, veig una serp aixecada amb una caputxa al coll. No m’ho puc creure! Una de les serps que més ganes de veure tenia. Preparem les coses i rescatem de forma segura un juvenil de cobra egípcia (Naja haje) i li fem una bona sessió de fotos. En acabar i ja fosc, seguim camí, però l’ambient és fred i no trobem res al carrilejar.

Rescat de cobra egípcia

Naja haje

Dia 08/03/2022

Agafem el cotxe i ens dirigim encara més al sud. De camí, anem revisant efectes trampa i observem gran quantitat d’anurs atrapats en ells. També ens toca pagar alguna multa per excés de velocitat.

Camí al sud

Agafem una carretera amb bona pinta i amb efectes trampa. Continuen sortint amfibis i també surt un nou tàxon, el gecko Stenodactylus mauritanicus.

Stenodactylus mauritanicus

Comença a fer caloreta i s’activen alguns animals. Entre ells, les sargantanes Acanthodactylus boskianus que en podem gaudir d’unes quantes de camí a un dels efectes trampa.

Canviem d’ubicació en busca de millors llocs, però sense massa sort. En una construcció abandonada, trobem un punt de reproducció de bufònids juntament amb algunes Acanthodactylus boskianus més. Ens disposem a fer una mica de conducció “offroad” per continuar buscant efectes trampa, però els pocs que trobem resulten estar buits.

Larves de Bufónid

Acanthodactylus boskianus

Seguim per una carretera litoral en busca de temperatures més suaus. En els diferents aljubs continua havent-hi molts amfibis atrapats. Descobrim un antic campament berber abandonat i ens posem a aixecar la gran quantitat de deixalles que hi ha per la zona. Un cop més, les deixalles són bons llocs per trobar herpetofauna. Aconseguim trobar quatre exemplars de Saurodactylus harrisii, un Stenodactylus mauritanicus i una serp de cogulla (Macroprotodon brevis).

Stenodactylus mauritanicus

Saurodactylus harrisii

Macroprotodon brevis

Mentre preparem les càmeres al costat del cotxe ens passa un camió militar a tota velocitat quasi atropellant-nos sense immutar-se.

Un cop fetes les fotos, decidim carrilejar una mica i donar-li una altra oportunitat a la Bitis arietans, però un cop més, la Tarentola chazaliae és l’únic animalet actiu que trobem. Veient les baixes temperatures, decidim anar a un poble de platja a cremar l’últim cartutx. Mentre busquem una de les joies marroquines, alguns locals ens demanen que fem. Quan els hi expliquem ens diuen que per la zona hi ha moltes serps, però que fa un pèl de fred. Ja desanimats, miro dins un foradet i veig un cap que s’amaga. Amb molta cura aconseguim treure l’animal de dins i, efectivament, és una serp de l’espècie Boaedon fuliginosus. Estem els dos fent backflips d’alegria i gaudim de l’animal abans de fer-li unes quantes fotos.

Un cop fetes les fotos, busquem un lloc on dormir i acabem en un càmping que pel baix preu que té, és un palau. Una dutxa i a dormir en un llit per agafar l’endemà amb força.

Boaedon fuliginosus

Dia 09/03/2022

Ens despertem i ens fotem el millor “petit desajun” de la història per tres miserables euros. Agafem el cotxe i anem direcció a un Parc Nacional situat a la costa. És el punt més al sud del viatge. Un cop arribem, veiem algunes Tarentola mauritanica actives dins una casa en ruïnes i tracks de serp i escinc. Ens disposem a aixecar pedres de la zona i van sortint “bitxets”. Alguns Tarentola chazaliae, una muda de serp Lytorhynchus diadema, un  escinc de l’espècie Chalcides sphenopsiformis que no podem fotografiar i també una Acanthodactylus aureus.

Hàbitat desertic

Quan es comença a fer fosc i ens disposem a buscar l’escurçó del Sàhara (Cerastes vipera), ens trobem amb un grup de militars que ens fan fora d’allà, ja que pel que sembla, està prohibit estar de nit al parc. Agafem el cotxe i conduïm més d’una hora fins al poble més proper. Pel camí quasi ens matem, ja que la son començava a passar factura. Ens impacta la gran quantitat de militars que trobem patrullant per evitar la immigració. Un cop arribem al poble, ens fiquem a buscar un hotel i, després de demanar a 3 o 4 hotels, trobem un que ens fa el pes. Prenem un te i anem a dormir.

Dia 10/03/2022

Ens despertem i anem ràpidament cap al parc nacional. Ens fiquem a buscar rastres de Cerastes vipera però sense sort.  Pugem al cotxe i marxem. Tenim unes quantes hores fins a la nova ubicació.

L’Hèctor tanca els ulls una estona durant el camí, això d’agafar tantes Psammophis actives passa factura...

Becaina

Quan arribem a la zona nova, ens fiquem a mirar aljubs. Buits un cop més, però a les roques del voltant podem observar els primers llangardaixos de cua espinosa marroquins Uromastyx nigriventris i alguns Tropiocolotes algericus. Són una de les espècies que més ganes tenia de veure.

Uromastyx nigriventris

Tropiocolotes algericus

En el següent efecte trampa trobem, en el pou de decantació, un llangardaix de l’espècie Trapelus boehmei amb molt mala pinta. L’hidratem una mica i l’alliberem a la seva sort, ja que no podem fer-hi res més.

Trapelus boehmei

Continuem fent camí, ens hem tirat moltes hores al cotxe, però finalment arribem a la zona que volíem. Fem un passeig i entre les pedres trobem una Mesalina guttulata. Acabem d’arribar a la vall on volíem buscar durant la nit. Un cop aparquem, surten els propietaris de la granja i es fiquen a parlar amb nosaltres. Mig francès i mig en angles els hi expliquem que estem buscant serps. Un cop més, podem gaudir de l’hospitalitat marroquina. Ens treuen sopar i ens insisteixen perquè ens quedem a dormir a casa seva. Sopem amb una posta de sol espectacular i ens veiem obligats a acomiadar-nos dels nostres nous amics per anar a fer el que havíem vingut a fer.

Mesalina guttulata

Posta de sol

Només començar trobem una serp que, tot i no ser la que buscàvem, era una de les espècies que tenia moltes ganes de veure. Parlem d’una Spalerosophis dolichospilus. Seguim buscant pel wadi amb paisatge de sabana, però no surt cap més serp. No obstant això, podem observar els geckos Tarentola boehmei, Ptyodactylus oudrii i alguns Tropiocoltes algericus. Com diu l’Hèctor, deixem l’abundància de Saurodactylus per l’abundància de Tropiocolotes.

Spalerosophis dolichospilus

Fot un vent i un fred que pela. Agafem i tornem cap al cotxe. Allà ens esperava el nostre amic per veure si anava tot bé i insistir una mica més perquè ens quedéssim a dormir a casa seva. Agafem el cotxe i plantem la tenda en un lloc amagat.

A mitjanit i ja dormint, sentim un burro cridar i corrent en direcció a nosaltres. Cada cop se senten els passos més a prop i per poc ens passa per sobre. Intentem dormir de nou amb una mica de taquicàrdia.

Dia 11/03/2022

Ens despertem i fem temps perquè pugi la temperatura. Agafem el cotxe i anem cap a una zona oberta per veure si tenim sort amb el varà. Observem alguns Uromastyx nigriventris i poc més. Ens anem a buscar escurçons banyuts però també sense sort. Passem el dia sense massa sort i, un cop es fa de nit, tornem a buscar serps a la mateixa zona. Crec que fa el mateix fred que la nit anterior i això es tradueix a zero serps vistes. Pleguem aviat i muntem la tenda al mateix lloc que la nit passada.

Campament

Dia 12/03/2022

Ens despertem sense incidències, recollim el campament i ja agafem direcció Marràqueix. Tenim moltes hores al davant així que ens ho agafem amb calma.

Arribem al caos de Marràqueix i busquem un hotel on passar la nit i desparasitar-nos. Anem a sopar, a comprar quatre dolços per les nostres núvies i cap a l’hotel tot avaluant com ha anat el viatge.